Vaarwel Vietnam - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van geertenmiriam - WaarBenJij.nu Vaarwel Vietnam - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van geertenmiriam - WaarBenJij.nu

Vaarwel Vietnam

Door: Webmaster

16 Juni 2007 | Thailand, Chiang Rai

Nadat we net allebei een broodje kroket hebben gegeten, besloten we weer eens iedereen op de hoogte te stellen van ons reilen en zeilen. Wij zijn weg uit Vietnam en dat vinden wij helemaal niet erg! We hebben mooie dingen gezien en leuke dingen meegemaakt, maar de mensen in Vietnam maakten dat wij blij waren te vertrekken. Erger dan in andere plekken in Azie en zeker erger dan in Zuid-Amerika ben je er een lopende geldzak waar iedereen ongegeneerd rijk van probeert te worden. En daarbij verliezen ze alle menselijke respect uit het oog. Een ander nadeel van het land is dat je niet van afspraken opaan kan. Zoals onze gids in Halong Bay zei: "Een belofte is hier in Vietnam niks waard, je kan altijd nog kijken of je je er aan houdt".
Wij zijn te netjes hiervoor. De toeristen die het best in Vietnam overleven, zijn diegenen die zich zelf ook schandalig onbeschoft gedragen.
Maar het land is mooi en er is van alles te zien. We hebben een aantal dagen in Hanoi doorgebracht en dat is een mooie, oude, drukke stad. De straten worden ieder moment van de dag overspoeld met brommertjes. Er wonen in Hanoi 8 miljoen mensen en er zijn 6 miljoen brommers! En die rijden constant met zijn allen door de straat waar wij net lopen, heel toevallig!

Vanuit Hanoi hebben we een tweedaags toertje naar Halong Bay gemaakt, waar ongeveer 3000 eilandjes uit het water omhoog steken. Al kajakkend bij zonsondergang is dat echt een magisch gezicht. Het begin van de trip was wat raar. De overheid heeft besloten dat alle boten hetzelfde tripje tegelijk moeten doen, dat is overzichtelijker. Het gevolg was, dat we in een file door een grot liepen. Dit was echt een van de mooiste grotten die we ooit hadden gezien. Maar doordat in elke hoek paarse, groene, gele, roze en blauwe lampjes hingen, kreeg het wel een heel hoog efteling-gehalte! En er was zelfs een prullenbak in de vorm van een pinguin waar je je rotzooi in de bek kon gooien! Hij zei nog net geen "Papier hier"! Later gingen de eendaagse tripjes weg en toen werd het tripje pas echt mooi.
Ons hoogtepunt was Sapa, in het Noord-Westen van Vietnam, bij de Chinese grens. Hier zijn steile bergen met allemaal terrassen waarop rijst wordt verbouwd. We hebben hier twee dagen gewandeld en dorpen van verschillende stammen bezocht. De paden waren soms slecht begaanbaar, zeker in de regen en dat maakte de wandeling nog wat leuker. We hadden een erg goede gids die ons van alles kon uitleggen. Het fijnste aan Sapa was toch echt het klimaat. We hebben Vietnam bezocht tijdens een hittegolf die zeker twee weken duurde. In Hoi An was het 37 graden en in Hanoi zelfs 42! In de schaduw dus. We werden er soms gewoon niet lekker van en we hebben noodgedwongen heel wat tijd op de hotelkamer moeten doorbrengen (airco). In Sapa was het net boven de 20 graden, dus dat was fantastisch!
Eergisteren zijn we vanuit Hanoi naar Bangkok gevlogen en gisteren zijn we verder gevlogen naar Chiang Rai. Hier hebben we Miriams verjaardag gevierd. Morgen gaan we door naar Laos, voor de Gibbon-experience, maar daarover later meer. Groeten

• 16 Juni 2007 - 14:20

Martine:

Hoi,

Leuke verhalen weer hoor!! haha. Wat goed dat jullie toch naar de Gibbon Experience gaan!!! Ik vond het echt een hele geweldige ervaring om daar heen te gaan. Grappig Miriam, die foto met bergvolkbewoonster. Dat jij zelfs ergens bovenuit steekt ;)

Tot snel en liefs Martine

• 16 Juni 2007 - 15:10

Aantje:

Oh jongens wat leuk al die verhalen. Ik heb besloten volgend jaar ook te gaan dus ik heb er zeker wat aan. xx

• 20 Juni 2007 - 19:03

Ada:

De laatste keer denk ik: het is allemaal heel indrukwekkend om te zien en te lezen. Volgens mij heb je voor jaren stof tot praten. Wat een belevenissen; ik ben door de laatste maanden heen gescand. Fantastisch!! Tot in Nederland.