Gibbon-experience - Reisverslag uit Vientiane, Laos van geertenmiriam - WaarBenJij.nu Gibbon-experience - Reisverslag uit Vientiane, Laos van geertenmiriam - WaarBenJij.nu

Gibbon-experience

Door: Webmaster

21 Juni 2007 | Laos, Vientiane

Wij zijn net een paar daagjes in Laos geweest en we zijn nu weer terug in Chiang Rai, Thailand. In Laos zijn we vanuit het dorp Houay Xai op een tripje geweest naar een nationaal park, waar ze de "Gibbon-experience" hebben gemaakt. Dat is een heel goed bedacht plan, waarbij je in boomhutten slaapt, 50 meter boven de grond en waar je langs kabels, die boven en door de jungle zijn gespannen, door middel van een rolmechanisme kan glijden ("zippen"). De omgeving is schitterend en de boomhutten ook. Het uitzicht vanuit onze boomhut was zo enorm, we konden heel ver over de jungle kijken. 's Ochtends werden we wakker door het geluid van de gibbons, alleen konden we ze niet zien door de mist. Maar het geluid is heel bijzonder, heel raar eigenlijk. Het was een erg mooie ervaring en het rondglijden boven de bomen was echt fantastisch.
Het grote nadeel was hierbij wel dat het regenseizoen is. En de plek waar vandaan je moet lopen is dan soms erg moeilijk te bereiken per auto. Op de heenweg viel het mee, we hoefden alleen de standaard anderhalf uur omhoog te klauteren. Maar de grond was zo glibberig, dat het heel erg veel energie kostte. We waren kapot! Tijdens de nachten dat we in de boomhutten sliepen, heeft het flink geregend en we vreesden het ergste. En dat bleek waarheid: de auto kon het helemaal niet halen en het zou een wandeling van zes uur worden, bovenop de standaard uur/ anderhalf uur! En dat over glibberige paden. En alles was bergopwaards! Hier was niemand blij mee, het was loeiheet en we hadden niet eens zoveel water en de tocht was zo zwaar! Wat waren we blij toen we na drie uur ploeteren en zweten de auto tegenkwamen! Iedereen in de groep was uitgeput en stilletjes toen we eindelijk de auto instapten, we konden wel janken. Ik kan op dit moment bijna niet meer lopen door de 13 blaren op mijn voeten! Het was echt te veel van het goede. Maar al met al was de ervaring zelf (de boomhutten, het zippen) schitterend. Maar mocht je dit ooit willen doen, ga dan in de droge tijd!
We waren eerst van plan verder Laos in te gaan, maar dat zou een boottocht van twee dagen worden en dat vonden we zonde van ons laatste weekje. Nu gaan we dus naar Chiang Mai in Thailand, waar je heerlijk kan wandelen.....

• 21 Juni 2007 - 11:58

Yoke:

Zouden de blaren na een weekje alweer weg zijn of kunnen we ze bewonderen. Zo aan het eind van de reis is het toch nog afzien.

• 23 Juni 2007 - 16:46

Leontien:

He Miriam,
    Wat een avonturen allemaal, zo op jullie wereldreis! Echt super wat jullie allemaal doen (afgezien van jullie laatste
    ' wandeling' dan:-)
    Ik ben net terug van een weekje Zeeland, ietsje anders dan wat jullie nu beleven, maar dat heb je met n kleine;-)
    Je bent weer op tijd terug voor het nieuwe volleybalseizoen begrijp ik. Tot dan in ieder geval, en geniet maar van de laatste dagen, voor je t weet ben je weer in t koude (natte) kikkerlandje.
    grtjs, Leontien

• 23 Juni 2007 - 20:03

Joke:

Zo, ik heb weer een heel veel verhalen gelezen.Het is wel een hel belevenis wat jullie allemaal meemaken. Van Jezien heb ik begrepen dat jullie nu gauw weer terug zijn in nederland.
    liefs van ons allemaal.