Aan het werk! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van geertenmiriam - WaarBenJij.nu Aan het werk! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van geertenmiriam - WaarBenJij.nu

Aan het werk!

Door: Webmaster

12 Juli 2006 | Suriname, Paramaribo

Nou al anderhalve week aan het werk en we zijn al bijna gewend aan het raken om dokter van Eek en dokter van der Flier genoemd te worden. Ook al gebeurd dit zelfs op straat of in winkels. Ik heb deze week nachtdienst, dus overdag werken en van 22 uur tot 7 uur bereikbaarheidsdienst en het weekend 24 uurs diensten. De eerste nacht werd ik gebeld en toen lagen er al 4 mensen! En ook allemaal echt ziek. De ene suf, de volgende al bevallend. Dus wel spannend. Gelukkig toen gelijk alle patienten voor de nacht gezien. Afgelopen nacht er ook maar een keer uitgeweest. Nu nog leren slapen terwijl je op de telefoon wacht en weer in slaap vallen als je net gewerkt hebt.
Afgelopen weekend was erg leuk. Op vrijdagavond hebben we een hapje gegeten met de kinderarts, chirurg en gynaecoloog. En op zaterdag zijn we naar colakreek geweest met de zusters. Om kwart voor vijf werden we opgehaald!!!! Cola kreek is een riviertje waar mensen komen om te relaxen en te zwemmen in cola kleurig water. De zusters hadden allerlei lekker eten mee. Het was echt een leuke dag (behalve dan dat het vijf uur heen en vijf uur terug was met de auto).
Hopelijk daar ook alles goed met iedereen en natuurlijk met ons huis!

Liefs, Miriam

Zoals Miriam al schreef, hebben we een leuk weekend gehad. Extra leuk was het om met een hele groep Surinamers op stap te zijn. Het eten en de sfeer waren de lang reistijd echt waard, het ontspanningsoord zelf wat minder.
De laatste dagen kregen we het idee dat we wat gingen wennen aan de hitte, maar af en toe wort het ons toch wat te veel. Het is hier best warm! We zijn vannacht al naar een andere kamer verhuisd, omdat onze voormalige slaapkamer de airco was doorgebrand! We hebben hem misschien wat te vaak aanstaan!
Wat het werk betreft wisselt het nogal. De ene dag voel je je heel zelfstandig, de andere dag voel je je weer een co. Maar volgende week heb ik nachtdienst en kan ik net als Miriam ook echt mijn kunnen tonen. Deze week zie ik al iets vaker mensen op de eerste hulp en dat gaat prima.
Dit weekend heeft Miriam dienst en het weekend daarna ik, dus deze weekenden gaan we weinig spectaculairs doen. Het weekend daarna willen we natuurlijk wat doen, maar dan heeft Miriam op vrijdag tot tien uur avonddienst (en ik de week erna). We kijken dus nog wel even wat we doen.
Vanaf hier volgen we het nieuws over onze wijk natuurlijk op de voet (voor Jan en Joke: het complex tegenover ons staat weer op instorten en iedereen is geevacueerd). Mocht er iets dramatisch veranderen, dan horen we het natuurlijk graag!

Geerten

• 12 Juli 2006 - 18:32

Maartje:

Hi allebei, ja: het is best bizar, dat bos en lommerplein verhaal. Heb je ook al de legionella-plaag in a'dam meegekregen? 23 mensen in het ziekenhuis, 1 overleden...volgens mij hebben jullie het zo slecht nog niet in suriname. Klinkt allemaal erg spannend, maar volgens mij leer je veel van het werken daar. Veel sterkte en heel veel plezier in de weekenden dat jullie geen dienst hebben!
    Liefs, Maartje

• 13 Juli 2006 - 09:42

Marinus:

Leuk, die beschrijvingen van jullie ervaringen in Nickerie.
    Een paar suggesties om je te laten meenemen door behulpzame Surinamers in het weekend:
    * schildpaddenstrand bezoeken, bij jullie "in de buurt'
    * piranja's vissen in het prof ir W van Blommestein-meer. Andere vis die je vangt weggeven aan die behulpzame Surinamer onder conditie dat je die de volgende zondag komt opeten bij hem thuis: weer een zondagje onder de pannen
    * een keer een jungle-tocht maken. Gewekt worden door de aapjes en pindakaas soep eten. Wel een stok zoeken, want die geel-zwarte slangen behoren tot de enige soort slangen die aanvalt.
    * 'zwart' euro's wisselen op de markt in Parimaribo: scheelt een stevige slok op een Parbo-bier.

Kortom een leuk land, en na verloop van tijd ga je zelfs wandelen naar het ziekenhuis.

Groetjes
    Marja en Marinus

• 15 Juli 2006 - 11:41

Ryanne En Joke:

Hallo luitjes,
    we lezen met veel plezier jullie verhalen. het verhaal van het meisje van 15 vond Ryanne wel bijzonder. Zij is ook 15 en kan zich niet echt voorstellen dat je zwanger bent en een kind zal krijgen.
    Veel plezier met het werk en de andere dingen
    groetjes